Temat: „ JAK POWSTAJE CHLEB?”
Zestaw ćwiczeń porannych .
„Pracowity dzień rolnika”- dziecko naśladuje wszystkie wymieniane czynności, jakie wykonuje rolnik na roli np. sianie zboża, sadzenie warzyw, pielenie grządek, zbieranie owoców, koszenie zboża.
„Wyrabianie ciasta”- dziecko siedzi na krzesełku na bosaka, a przed nim na podłodze leży szarfa/ręcznik. Dziecko wyobraża sobie , że szarfa/ręcznik to ciasto i za pomocą bosych stóp ugniatają ją , wałkują itp.
„Krówki na wypasie”- jedna osoba jest krową. Krowa rozkłada ramiona na boki i rozszerza palce dłoni. Pozostałe dzieci chwytają za palce oraz ramiona krowy i zadają pytanie: Jakiego koloru daje mleko krowa?, Krowa udziela odpowiedzi, wymieniając dowolne kolory. Odpowiedz, że mleko jest koloru białego, jest sygnałem do ucieczki przez krową. Złapana osoba zostaje krową i zabawa trwa dalej.
Inna propozycja- do wyboru. Ćwiczymy tak jak ta dziewczynka:
https://www.facebook.com/watch/?v=205483073999497
„Pisanie wyrazów literopodobnych po śladzie”– ćwiczenia ręki.
http://bystredziecko.pl/karty-pracy/szlaczki/szlaczki-do-druku-04.pdf
Słuchanie wiersza „Abecadło o chlebie” Władysława Bełzy
ABECADŁO O CHLEBIE
A.B. C.
Chleba chcę,
Lecz i wiedzieć mi się, godzi,
Z czego też to chleb się rodzi?
D.E. F.
Naprzód siew:
Rolnik orze ziemię czarną,
I pod skibę rzuca ziarno.
H.K. J. (jot).
Ziarno w lot,
Zakiełkuje w ziemi łonie,
I kłos buja na zagonie.
Ł. i L.
Gdy już cel,
Osiągnięty gospodarza,
Zboże wiozą do młynarza.
M.N. O.
Każde źdźbło,
Za obrotem kół, kamienia,
W białą mąkę się zamienia.
P.Q. S.
Tu już kres!
Z młyna mąkę piekarz bierze,
I na zacier rzuca w dzierzę.
R.T. U.
I co tchu,
W piec ogromny wkłada ciasto,
By chleb miały wieś i miasto.
W.X. Z.
I chleb wnet!
Patrzcie, ile rąk potrzeba,
Aby mieć kawałek chleba!
Rozmowa dotycząca treści wiersza: Kto przyczynia się do tego, że mamy chleb?, Jak nazywają się te zawody?, Gdzie kupujemy chleb?
„Abecadło o chlebie”- spróbujcie utrwalić słowa wiersza poprzez: rytmiczne powtarzanie szeptem, rytmiczne powtarzanie głośno, dopowiadanie drugiej części frazy, recytowanie wysoko, nisko.
„Rzucam ci piłkę i mówię część słowa, a ty mi powiedz, jaka jest druga połowa” – zabawa słuchowa. Rodzic mówi pierwszą sylabę nazw związanych z pracą rolnika, a dziecko dopowiada kolejne np.: trak- tor, kom – bajn, zbo -że, sto-do-ła, rol – nik, ży -to, psze -ni-ca.
KARTY PRACY- KARTA 3. WYTNIJCIE OBRAZKI I UŁÓŻCIE JE WE WŁAŚCIWEJ KOLEJNOŚCI.
Opowiedz historyjkę, a dowiesz się, skąd się wzięły ciastka.
Obrazki naklej na kartce.
„Rolnik w polu” – masażyk. Dla relaksu po ciężkiej pracy mama lub tata mogą wykonać dziecku masażyk- Rodzic siedzi za dzieckiem, recytujemy tekst i rysuje wzory na plecach dzieci.
Rolnik rano rusza w pole, Kroczymy palcami obu rąk po plecach dzieci z dołu do góry.
Orać pługiem czarną rolę, Rysujemy linie równoległe do linii kręgosłupa z góry do dołu.
Sieje zboże i buraki, Stukamy palcami po całych plecach.
Z których później są przysmaki. Lekko pukamy dłońmi w plecy dziecka.
Wskazywanie zawodów, które przyczyniają się do powstania chleba: rolnik, młynarz, piekarz, sprzedawca.
„Co jeszcze robimy ze zboża?” – zabawa dydaktyczna; wyszukiwanie w domu i pokazywanie różnych produktów do powstania których potrzebne jest zboże np. bułka, rogal, chleb, bułka drożdżowa, naleśniki, kluski na parze, itp.
W dniu dzisiejszym proponuję wspólne upieczenie z dzieckiem chleba. Oto jeden z moich ulubionych przepisów.
Przepis na wspólne pieczenie chleba – polecam, wypróbowany:
Składniki :
• 600 g mąki pszennej
• 50 g oleju
• 220 g mąki żytniej razowej
• 500 g wody ciepłej
• 50 g octu balsamicznego
• 2 łyżeczki soli
• 60 g świeżych drożdży
Przygotowanie : Drożdże wsypuję do ciepłej wody, dokładnie mieszam i odstawiam na kilka minut. Pozostałe składniki mieszaj w dużej misce a następnie wlej drożdże. Wszystko dokładnie wymieszaj i odstaw na 30 minut, a by w tym czasie mogło wyrosnąć. Wyrośnięte ciasto podziel na 2 części – przełóż do 2 keksówek i włóż do pieca .
Piec 40 min. w temp. 180 stopni.
Zajęcia dla chętnych.
„Mniej czy więcej? A może tyle samo?”- zabawy matematyczne, utrwalenie znaków <, >, =. Dziecko potrafi ustalić równoliczność w dwóch zbiorach poprzez policzenie znajdujących się tam obiektów; zna i rozumie relacje mniejszości, większości i równości między liczbami; zna i potrafi zastosować znaki matematyczne <, =, >;
Zabawa „Kto ma więcej?” – dziecko siedzi w parze z rodzicem naprzeciwko siebie i na umówiony sygnał jednocześnie pokazują jedną ręką dowolną ilość palców, a następnie przeliczają i porównują kto ma więcej. Można to zadanie powtórzyć wykorzystując 10 paluszków. Mówimy np. 5>3 (5 jest większe niż 3) 4 > 2 ( 4 jest większe niż 2), 1< 3( 1 jest mniejsze niż 3), 6<10( 6 jest mniejsze niż 10), 4=4, 5=5
Zabawa „Czego jest więcej?” – dziecko przynosi dla siebie 10 klocków, a dla rodzica 10 kredek. Potrzebne nam będą umowne zbiory, którymi mogą być np. 2 ręczniki lub 2 kółka lub 2 poduszek. Do pierwszego zbioru( np. na ręcznik) dziecko wkłada dowolną ilość klocków np.4, a Rodzic do swojego zbioru wkłada dowolną ilość kredek np.5. Następnie za pomocą zamieszczonych poniżej „krokodylowych buziek”, które należy wyciąć, umieszczamy właściwy znak między zbiorami : albo równości(=) albo większości(>) albo mniejszości(<).
https://www.pinterest.it/pin/612841461773295402/
Przyjrzyj się karcie – przeczytaj
https://www.pinterest.it/pin/551339179379854083/
https://www.pinterest.it/pin/856739529090377580/
Zabawa „Matematyczny list” – dziecko składa przygotowaną kartkę na pół i robi w niej 6 dziurek, następnie rozkłada kartkę i kolorowymi flamastrami łączą dziurki w pary. Dziecko stwierdza: na jednej i na drugiej połówce kartki jest tyle samo dziurek, czyli jest ich po równo.
Obejrzyj króciutki filmik utrwalający dzisiejsze znaki pt. „ Znaki matematyczne mniejszy, większy. Żaby akrobatki”. Oto link:
https://www.youtube.com/watch?v=NBAiuJ6O6Hk
Wykonaj zadanie na komputerze wchodząc na ten link:
https://szaloneliczby.pl/znak-wiekszosci-i-mniejszosci-do-10/
Pozdrawiam i życzę miłej zabawy ;)
ul. Prusa 46
08-110 Siedlce
Jesteśmy otwarci:
pn.-pt.: 6:30 - 18:00